Poszerzanie rozstawu kół – felgi z większym ET czy dystanse?

Właściwie należałyby na początek zadać pytanie po co to robić? Konstruktorzy samochodów przecież zaprojektowali nasze pojazdy optymalnie, dlaczego to zmieniać?  Inżynierowie nie brali jednak pod uwagę tego że użytkownicy będą swoje auta modyfikować pod kątem offroadowego zastosowania. Nasze Toyoty zyskują wiec  lepsze parametry terenowe dzięki większym kołom, liftowi zawieszenia i karoserii. Jednak nie odbywa się to bez straty dla prowadzenia samochodu. Dzieje się tak, ponieważ auto bardzo rośnie. Dla aut z niezależnym zawieszeniem z przodu, czyli wszystkich obecnie oferowanych na rynku europejskim Toyot bezpieczny lift zawieszenia to 2″, do tego Body lift 2″ żeby zmieścić większe koła i rzeczone większe ogumienie w rozmiarze 1-2″ na plus. Auto zyskuje kilkanaście cm. Gdy jeszcze na dach trafi ciężki bagażnik np. z namiotem jego prowadzenie na asfalcie i praca na trawersach w terenie pogarsza się znacznie.

Zmiana ET felg

Jest to rozwiązanie znacznie poprawiające stabilność auta. O czym mówi ten parametr? ET to inaczej odsadzenie (z języka niemieckiego – Einpress Tiefe, w języku angielskim offset) i podaje informacje o  odległości powierzchni montażu felgi  od jej geometrycznego środka, czyli osi symetrii (w milimetrach).  Im mniejsze oznaczenie ET, tym bardziej obręcze wystają na zewnątrz. Zwykle konstruktorzy  aut pozwalają na zmianę rozstawu kół w zakresie nie większym niż 2% odchylenia od wzorca. Oznacza to, że np. przy rozstawie kół wynoszącym 160 cm, akceptowalna zmiana będzie wynosiła 3,2 cm (32 mm). Otrzymujemy w ten sposób dopuszczalną modyfikację odsadzenia ET 16 mm na każdą stronę. Doświadczenie użytkowników terenowych Toyot  pozwala na określenie , że dla tych aut możemy dodć maksymalnie 30 mm. Oznacz to, że w Land Cruiserach 120 i 150 oraz Hiluxach ze standardowym odsadzeniem 30 możemy zastosować jeszcze felgi o ET0. Dzieje się tak z kilku względów. Po pierwsze przepisy narzucają nam konieczność ukrycia kół pod karoserią, nie mogą one wystawać. Oczywiście zawsze można dodać nadkola, szczególnie wówczas gdy auto zyskuje jeszcze szerszą oponę, jednak zbyt duże ET bardzo obciążą też łożyska i powoduje ich szybsze zużywanie.

Zmiana felg

Obecnie rynek felg do terenówek zdominowany jest przez stalówki ponieważ są znacznie tańsze od aluminiowych odpowiedników i bardziej dostępne na rynku. To jednak nie oznacza, że są gorszym rozwiązaniem. Stalowe felgi mają to do siebie, że są bardziej podatne na uszkodzenia, łatwiej się gną i krzywią, ale za to rzadko pękają. Oznacza to, że takie obręcze można w prosty sposób naprostować za pomocą solidnego młota i to nawet w terenie. Kupując takie felgi trzeba mieć na uwadze, że cena idzie zwykle w parze z jakością. Niektórzy wprawdzie twierdzą, że wszystkie wykonywane są przez tego samego producenta w Chinach, jednak jeśli ich sprzedawca ma swoja rozpoznawalną markę zwykle wymaga wyższej kontroli jakości. Z tego powodu felgi Dotz Dakar np. będą zdecydowanie bardziej przewidywalne (i droższe) niż produkty no name…

Dystanse

Jesli chcemy zachować własne felgi by mieć pewność, że mamy dobre i sprawdzone obręcze warto pomyśleć o dystansach. Mają one tą zaletę, że po ich założeniu wasze koło zapasowe nadal będzie pasować. Jednak trzeba sobie dawać sprawę, że jeśli nie chcemy problemów, musimy zapatrzeć się w sprawdzone produkty. Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła. Komplet pierścieni musi być frezowany z jednego kawałka metalu i – co niestety nie jest standardem  – każdy dystans MUSI być doważane dynamicznie. Tylko takie elementy będą bezpieczne i bezproblemowe. Jednymi z niewielu firm, których produkty spełniają te wygórowane wymagania to dystanse marki Hoffman.

Na koniec

Odsadzenie felgi ET to nie jedyny element, który jest odpowiedzialny za umiejscowienie kół w stosunku do błotników. Mimo takiego samego odsadzenia – na przykład ET30 – felga, której szerokość wynosi 9 cali, będzie bardziej wystawać poza nadkola niż jej sześciocalowa odpowiedniczka. Przy ziemnie felgi na szerszą trzeba pamiętać że ET to parametr mówiący o odległości powierzchni montażu felgi  od jej geometrycznego środka, czyli osi symetrii. Zmieniając felgi na szersze należy o tym pamiętać.