Hilux – niezastąpiony holownik

Zastanawiacie się zapewne po co wam właściwie w Hiluxie hak holowniczy. Przecież nie ciągacie przyczepy, wiec? Nawet jeśli nie zamierzacie nigdy dopiąć żadnego ciężaru z tyłu to hak w naszych pick-upach bardzo się przydaje. Oczywiście w zastosowaniach terenowych działa niczym kotwica pogarszając kąt zjazdowy ale zwróćcie uwagę że nasze auta (bez dodatkowego, dedykowanego, stalowego zderzaka) absolutnie nie mają z tyłu zaczepu holowniczego. Jeśli utkniemy, nie koniecznie w terenie, gdziekolwiek, jedyny sposób na powrót na trasę to szarpanie za solidne ucha znajdujące się… tylko z przodu.

Standardowa belka w którą zaopatrzony jest Hilux VII generacji może posłużyć oczywiście jako miejsce mocowania odpowiednich zaczepów. Trzeba to jednak zrobić „z głową” tak żeby było to bezpieczne i nie „wystrzeliło” razem z lina wyrwane przy pierwszym szarpnięciu. W naszej firmie takie mocowania montujemy w poniższy sposób:

Hak wówczas jest niepotrzebny ale czy warto go zdejmować? Nie koniecznie. Czasami zdarzają się takie sytuacje, że w teren trzeba zabrać coś jeszcze poza kompletem pasażerów. Np… osiem quadów…

Pamiętać trzeba, że Hilux VII generacji może za sobą ciągnąć tylko 2200 kg (REVO 3200kg). Gdy poruszamy się po drogach publicznych warto mieć na uwadze jednak prawne ograniczenia:

  • z prawem jazdy kat. B dozwolone jest ciągnięcie przyczepy lekkiej (czyli o masie do 750 kg);
  • ciągnięcie przyczepy cięższej niż 750 kg, ale pod warunkiem, że jej dopuszczalna masa całkowita (dmc) jest mniejsza od masy własnej samochodu, a jednocześnie dmc zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t co niestety nie ma zastosowania w naszych autach ze względu na ich wagę.
  • samochód jest homologowany do ciągnięcia przyczepy o tej masie jaka zamierzamy zaczepić na hak . Uwaga: wartość ta bywa wyższa od masy własnej auta, ale w naszym kraju nie można z tego skorzystać ponieważ przyczepa nie może być cięższa od holownika.
  • Więcej pociągniemy z prawem jazdy B+E. Wtedy dmc holownika nie może przekroczyć 1,33xdmc przyczepy (warunki techniczne związane z hamulcami). 

Ostatnia, bardzo ważna informacja to konieczność opłacania „myta” za zestawy drogowe o masie powyżej 3,5 t. W każdym takim przypadku samochód trzeba wyposażyć w tzw. viaBOX – urządzenie automatycznie uiszczające opłaty systemu viaTOLL. Każda rozpoczęta doba jazdy z przyczepą „na gapę” oznacza 500 zł kary. Rejestracji w systemie można dokonać na terenie całej Polski, m. in. w punktach obsługi, na przejściach granicznych, a także niektórych stacjach benzynowych lub za pośrednictwem firm, oferujących karty paliwowe. Urządzenie działa w systemie pre-paid, trzeba więc na bieżąco kontrolować stan konta, by nie zapłacić kary. Pomoże w tym mobilna aplikacja. Systemy post-paid są dostępne głównie dla firm.