Małe półciężarówki, których potrzebowali farmerzy czy drobni przedsiębiorcy pojawiły sie w ofercie Toyoty bardzo wcześnie. Pierwszą propozycją takiego auta był model Toyopet SB bazujący na sedanie SA, zaprezentowany w roku 1947. Auto wyposażone było w dwie sztywne osie, ramę skrzynkową i jednolitrowy silnik benzynowy o mocy 27 KM napędzający tylną oś. Jednak na powstanie samochodu, który otrzymał imię Hilux trzeba było poczekać jeszcze ponad dwie dekady. Wówczas to Toyota przejęła firmę HINO, jednego z najbardziej zasłużonych w owym czasie japońskich producentów samochodów. W jej ofercie znajdowała się bardzo popularna i chętnie kupowana półciężarówka o nazwie Briska.
HINO Briska
Był to pierwszy w Japonii pick-up z trzyosobową kabiną. Wytwarzane od 1961 roku auto napędzał silnik Renault o pojemności 1,3 litra. Na jego bazie oraz produkowanej przez Toyotę mniejszej wersji pick-upa STOUT LIGHT w 1967 roku postanowiono stworzyć nowe auto ze skrzynią ładunkową.